Tilbage

Spis sæsonens råvarer i juli

Så vender vi kalenderblad, og den danske sommer spiller for alvor med musklerne og sendte i sidste uge kviksølvet helt op på 30 grader! Buskene er tunge af sommermodne bær, vi plukker hindbær og hyben i haven og spiser grådigt af søde jordbær med fuldfed fløde. Majs, agurk, fennikel, kartofler og courgette er også på deres højeste lige nu; spis dem, som de er, eller smid dem over gløderne som et grønt indslag til dine grillmenuer.

Derfor skal du spise sæsonbaseret

Selvom du oftest kan købe lige det du står og mangler i supermarkedet, uanset årstiden, er det egentlig en smule fjollet, at vi ikke udnytter de fantastiske smagfulde danske råvarer i sæson. I stedet for at købe og spise importerede råvarer fra alverdens afskygninger på kloden, burde vi tage det bæredygtige valg og støtte de lokalt producerede fødevarer vi har tilgængelige på vores egne breddegrader. Der er mange gode grunde til, hvorfor du skal spise efter råvarerne i sæson. Her har vi samlet 5 gode grunde:

  1. Råvarerne smager bedre og af mere, når de er i sæson
  2. Råvarerne er billigere, når de er i sæson, fordi udbuddet stiger og varerne ikke skal importeres
  3. Du er sikret friske råvarer, der er høstet mens de er modne og derfor rige på næringsstoffer
  4. Du sikrer at spise varieret, ved at købe forskellige råvarer året rundt
  5. Du gør noget godt for miljøet ved at spise råvarer i sæson, da disse ikke skal importeres ude fra vores grænser 

Disse råvarer kan du spise med god samvittighed i juni

Der sker en masse vidunderlige ting i naturen når kalenderen rammer juli måned, hvor det danske landskab er fuld af liv, nye sommergrøntsager og solskin. Du kan se vores overblik over råvarerne i sæson nedenfor. 

En håndfuld af vores yndlingsråvarer og - opskrifter i juli

Sommerbær

Nu hvor vi kommer længere ind i den danske sommer, begynder mange af de skønne bær at blive modne og klar til at spise. I juli måned vil du kunne finde hindbær, jordbær, blåbær, solbær, grønne hyldebær, ribs og kirsebær, og alt dette må i sandheden være smagen af sommer. Mange har de søde og syrlige bær hjemme i haven, men man kan også finde dem rundt omkring i den danske natur og selvfølgelig også i supermarkederne, og det er nu, du skal nyde dem.

Spis de friske bær som de er, eller brug dem i bagværk, desserter og salater. Ofte er det en sød og værdsat overraskelse at finde enten jordbær, hindbær eller blåbær i en salat for at bryde med det bitre. Senere på sæsonen kan du også fryse de friske bær ned og bruge dem henover året i smoothies og kager, ligesom sommerens kirsebær bliver et kærligt gensyn jul, når du finder dem i fryseren og laver hjemmelavet kirsebærsovs til rislalamanden.

 Vi har samlet nogle af vores søde opskrifter med sommerens bær herunder: 

Kartofler

Nye danske kartofler giver et smil på læben for de fleste, , og det er i sandhed indbegrebet af dansk sommer. De nye kartofler har en særligt fast konsistens, og det er ikke på grund af sorten, men fordi de egentlig kan betegnes som umodne. Denne tidlige høst af kartoflerne gør, at de indeholder mindre stivelse og væske end de kartofler vi normalt spiser,.

Da kartofler har et højt indhold af stivelse tæller den ikke med i kostrådenes anbefalingen om et dagligt indtag af 600 g. grøntager. Me kartofler har mange gode egenskaber, den mætter en del og indeholder også mange vitaminer, især hvis du vælger at beholde skrællen på.

 Kartofler er samtidig en utrolig alsidig grøntsag og kan bruges i mange forskellige. De nye danske kartofler behøver ikke den store forberedelse - de skal blot skrubbes let og dernæst koges til perfektion, og nydes præcis, som de er. Du kan prøve at tilsætte en stor håndfuld krydderurter til dit kogevand, da det vil give de nye kartofler lidt ekstra smag, og så skal du huske at salte vandet rigeligt, inden du koger kartoflerne. Vandet skal smage af havvand så kartoflerne også får noget af den salte smag.

 Vi har herunder samlet en håndfuld opskrifter med kartofler, som du kan bruge til inspiration næste gang du er i køkkenet:

Majs

Danske majs har en forholdsvis kort sæson, fordi grøntsagen er lang tid om at udvikle sig,  og kan findes friske omkring juli til starten af oktober, men de er nu bedre i starten af sæsonen, da de har en tendens til at tørre lidt ud senere hen. Faktisk er de danske majs relativt nye, og for et par årtier siden var det ikke en normal afgrøde på de danske marker. Årsagen til, at majs nu har bedre dyrkningsforhold, er den stigning i temperaturen, som vi gradvist har oplevet.. Derudover er majs en taknemmelig afgrøde og udnyttet er ofte stort, sammenlignet med andre afgrøder. Derfor ser vi også mange majsmarker rundt omkring i landet i dag.

 Majs er en forholdsvis grov grøntsag og har et høj indhold af kostfibre, der er med til at holde dig mæt og holde gang i fordøjelsen. Samtidig har majs et højt indhold af kalium, der er godt for blodomløbet.

 Majs har en sødlig smag, som kun forstærkes, når grøntsagen tilberedes. Ofte tilbereder man majs ved blot at koge grøntsagen i små fem minutter, eller ved at grille den enten med eller uden bladene på. Vi har herunder samlet nogle af vores yndlingsopskrifter med majs, som du kan tage inspiration fra, hvis du kunne tænke dig at anvende grøntsagen på andre måder. Du kan selvfølgelig også bare spise de gule majs præcis, som de er.