Først og fremmest: Tillykke. Hvad betyder det for dig at modtage Djøfs Lederpris 2020?
”Tak. Jamen sådan en pris betyder en vis validering af, at forretningen går godt, og at de tanker, jeg har gjort mig om det at være leder, kan noget. Prisen har givet mig mulighed for at stoppe op og reflektere over aspekterne af god ledelse, og også tvunget mig til at artikulere mine tanker lidt tydeligere – noget, der ellers ikke er meget tid til i en travl hverdag.”
Hvordan ville du karakterisere dig selv som leder?
”Åh, dem som kender mig godt, vil vide, at det med at tale meget højt om mig selv ikke lige er min favoritdisciplin. Men jeg vil sige, at den måde, man er leder på, skal være autentisk for den, man er som person. Gennem mit arbejdsliv har jeg tit oplevet, at andre har haft mere firkantede og ’traditionelle’ måder at gøre tingene på. Der hersker nogle bestemte former for kassetænkning om, hvem og hvad den gode leder er. Men det jeg tror ikke, at der kun er én formel for.”
Hvordan lyder din egen formel for god ledelse?
”Helt grundlæggende er det en formel, hvor jeg min opgave er at kunne visionere morgendagen sammen med teamet. Men for at det store regnestykke overhovedet kan lykkes, er jeg dybt afhængig af mine kollegaer. Sammen med Djøf har jeg talt meget om tillid og tryghed som to centrale elementer i min måde at lede på. Det er enormt vigtigt for mig at give ægte ansvar til medarbejderne, og lade dem udfolde deres potentiale. Alternativet er micro management, og så smutter de dygtige medarbejdere – det gider de ikke.”
Det indebærer vel også, at man som leder skal have en vis tolerance overfor fejl?
”Ja. Det er afgørende vigtigt, at vi har plads til at begå fejl både som medarbejdere og ledere. Jeg kender ikke nogen, der ikke jævnligt begår fejl. I stedet for som leder at se de fejl som en anledning til at irettesætte, så er det en enestående mulighed for, at vi alle sammen kan blive klogere. Sat lidt på spidsen, så drømmer jeg om, at vi indimellem kan få mere selvtillid, når vi begår fejl – tænk hvis det er muligt? Det kræver naturligvis, at man har en effektiv organisation, der hurtigt kan rette de fejl, der måtte opstå. Men hvis ens team har selvtillid og virkelig brænder for at skabe og yde deres allerbedste hver dag, så tror jeg, det kan aflæses direkte i forretningen.”