1 år efter første lockdown: Sådan har Corona været med til at forme fremtidens kantine

Et år i pandemiens tegn har sat tydelige spor på tværs af mad- og måltidsbranchen. Måske i særlig grad i virksomhedskantinerne, hvor hygiejne, afstandkrav og hjemmearbejde har udfordret ’plejer’ og skabt helt nye behov. Men intet er som bekendt så skidt, at det trods alt ikke er godt for noget. Således er vi på kort tid blevet fortrolige med nye begreber og løsninger som ’frontcooking’, ’udportionering’ og ’home boxes’. Læs med her, hvor vores administrerende direktør, Jesper Uggerhøj, driftsdirektør Liselotte Lybæk og gastronomisk konsulent i Meyers Kantiner, Thomas Starcke, reflekterer over, hvordan Covid-19 har sat skub i innovationen og tegnet konturerne af fremtidens kantine.

Der findes ikke ét svar:

”Hvis man lavede en kurve over mængden af restriktioner siden marts 2020 og antallet af måltider, vi har tilberedt ude i kantinerne, vil de nok følges tæt ad. Det hele har påvirket os meget. Det har været en stor opgave at styre kapaciteten, når det hele ændrer sig.”

Sådan siger Jesper Uggerhøj i et nyligt interview med Dansk Industri om det uforudsigelige landskab, Meyers Kantiner har forsøgt at navigere i siden 11. marts sidste år, hvor regeringen lukkede Danmark ned. Derpå har fulgt 12 måneder, hvor mange af kunderne har haft behov for at finde nye måder at spise sammen på – hver for sig:

”Vores virksomhedskunder har haft forskellige sikkerhedsretningslinjer, så vi har ikke kunnet benytte os af én samlet løsning. Det har i stedet handlet om at lave f.eks. portionsanretninger, så folk kunne spise ved skrivebordet eller ude i det fri. Vi har også leveret til medarbejdernes hjemmeadresser. Det har været ret udfordrende og svært at disponere. Vi skal jo skabe velsmag og leve op til folks forventninger,” fortæller Jesper Uggerhøj.


Innovative løsninger med fremtidspotentiale:

På trods af at der ikke er meget positivt at sige om den svære periode, der blev en realitet i foråret sidste år, er der alligevel en stærk tro på, at den nytænkning, som krisen også har givet vinger, kan følge med over i post-coronatiden. Et godt eksempel på et nyt produktspor, der i disse måneder vinder stort indpas hos en række af vores kantinekunder, hedder ’Home Box’

Navnet dækker over forskellige småretter, som kan kombineres på kryds og tværs, og som medarbejderne selv henter i et særligt opstillet køleskab på arbejdspladsen. Det giver mulighed for at opbygge et eller flere frokostmåltider derhjemme. Produktet opfylder et behov med gode fremtidsudsigter, vurderer driftsdirektør i Meyers Kantiner, Liselotte Lybæk:

”De fleste af vores virksomhedskunder regner med, at hjemmearbejde i større eller mindre grad bliver en fast del af fremtiden. Også når coronarestriktionerne er ovre. Vi kigger ind i et nyt, dynamisk arbejdsliv, hvor medarbejderne har taget de digitale muligheder til sig, og vil fortsætte med at arbejde hjemme en eller flere dage om ugen,” siger hun, og uddyber:

”Derfor bliver det afsindigt vigtigt både for os og for de mange medarbejdere på hjemmekontorerne, at det er muligt at holde fast i følelsen af den fælles frokost. Både fordi det er et måltid, der giver vigtig energi til arbejdsdagen, og fordi det er i kantinen, vi for alvor kan blive inspireret til at spise sundere, grønnere og mere bæredygtigt.”

Læs mere om Home Box fra Meyers Kantiner her.


Et farvel til frokostbuffeten, som vi kender den?

Selvom det endnu er svært at spå om, hvorvidt buffeten i større eller mindre grad kan vende tilbage, når Danmark genåbner og Corona enten forsvinder eller bliver en uundgåelig men kontrollerbar del af hverdagen, så har det klassiske tag-selv-bord ændret uundgåeligt karakter det seneste år.

Siden marts 2020 er langt de fleste kantiner blevet omdannet til det, der kaldes ’frontcooking’, hvor portionsanretning af den varme mad på tallerkener sker foran gæsten. Udover at det minimerer madspild, giver det også en helt anden madoplevelse, hvor retten bliver serveret, som den er tænkt af kokken.

Om fremtidsudsigterne for buffetformatet siger gastronomisk konsulent i Meyers Kantiner, Thomas Starcke:

”Jeg tror ikke på, at vi nogensinde vender tilbage til buffeten, som vi kender den. Men vi er allerede blevet dygtige til at arbejde med portionering og anretning af salater og smørrebrød, og så har vi typisk en eller to kokke, der anretter den varme mad, hvilket igen giver os mulighed for at tale med vores gæster.”

”På den måde sikrer vi synlighed, men det betyder også en hel del, at maden bliver serveret med omsorg og stolthed af den kok, der selv har stået og lavet den.”