De 50 cases er udvalgt af et advisory board, der har vurderet projekterne på en lang række parametre fra innovation til dokumentation:
“Antallet og kvaliteten af indstillede projekter overgik igen i år vores forventninger, og det har været en stor opgave for redaktionen i samarbejde med vores advisory board at udvælge de projekter, der på bedste vis kan skaleres, er forretningskritiske, innovative og har en positiv effekt på omverdenen”, siger Katrine Grønvald Raun, redaktør for Børsen Bæredygtig.
Fra “vej-selv” til bevælgelse
I år har vi indstillet et projekt, der er etableret i samarbejde med supermarkedskæden Meny. Her opstillede vi i efteråret 2023 en ”vej-selv-bælgfrugt-bod” i udvalgte butikker, hvor kunderne både kunne fylde poser med et mangfoldigt udvalg af danske, økologiske bælgfrugter og få inspiration til at bruge dem derhjemme.
"På få måneder har bælgfrugtboderne opnået så stort salg og opmærksomhed, at ambitionen i 2024 er at udbrede boderne til en række andre Meny-butikker på Sjælland med planer om at udbrede konceptet i hele Danmark. Og boderne er en del af en større dagsorden" fortæller CEO i Meyers, Jesper Wacherhausen:
“Vores ambition er at starte en regulær bælgfrugtbevægelse gennem en række aktiviteter: Fra dyrkning af bevaringsværdige sorter I samarbejder med dygtige landmænd til afsætning i supermarkederne og inspiration til forbrugerne. Gennem alle disse tiltag håber vi at få flere til at opleve glæden ved danske ærter, linser og bønner og dermed skabe et lokalt råvaregrundlag for en grønnere, mere bæredygtig madkultur”.
Bælgfrugter viser vejen til mere biodiversitet
Bælgfrugter har gennem de senere år opnået stor opmærksomhed som klima- og biodiversitetsvenlig fødevare, fordi de – særligt, når de dyrkes lokalt og økologisk – er en enestående proteinkilde med minimalt CO2-aftryk, arealanvendelse og brug af pesticider i sammenligning med produktion af animalsk protein:
“Så hvis vi vil give mere plads til vild natur, både i Danmark og globalt, så skal denne type råvare fylde mere på vores tallerkener, end de gør i dag,” siger Jesper Wacherhausen og slutter:
“Jeg er stolt over, hvordan gode kolleger konstant finder på nye, kreative initiativer såsom vej-selv-boderne, for det pirker til nysgerrigheden hos forbrugerne, når de selv kan se og mærke bælgfrugterne – og desuden giver det en større forståelse mellem det, vi spiser, og den natur, vi allesammen gerne vil passe på“, slutter Jesper Wacherhausen.