Hvad er fuldkorn?

Langtidshævet brød bagt med et stort indhold af fuldkornsmel har en vidunderlig kornsmag, mætter godt og er kernesundt. Men hvad er fuldkornsmel nu egentlig for noget, hvordan bruger du det, og hvordan kan du kende et fuldkornsbrød?

   

Hvorfor er fuldkorn sundt?

Fuldkorns-effekten

Fuldkorn betyder, at man bruger hele kornet, også skaldelene og kimen, hvor mange af vitaminerne, mineralerne og fibrene findes. Så når du spiser brød bagt af fuldkornsmel, får du alle kornets herlige smagsaromaer og hele kornets egen 'madpakke' af fedtstoffer, kostfibre, mineraler, vitaminer og antioxidanter. Lad opskrifterne herunder inspirere dig til at få dit eget og hele familiens daglige indtag af kostfibre op på de 75 g, som er med til at gardere jer mod livsstilssygdomme som hjertekarsygdomme, kræft, sukkersyge og fedme, og som hjælper med at holde blodsukkeret stabilt dagen igennem.

Deje med et højt indhold af fuldkornsmel er desuden mindre glutenholdige end sigtet mel, fordi alle kim-og skaldele er bibeholdt i modsætning til det sigtede mel, der kun indeholder frøhviden, hvor koncentrationen er gluten er.    

Kend dit fuldkornsbrød

Selvom man ikke kan se nogen kerner i brødet, kan det sagtens være bagt af fuldkornsmel. Alle kerner er heller ikke fuldkorn – det gælder f.eks. alle frø og nødder eksempelvis solsikkefrø, græskarkerner og hørfrø. Derfor kan mængden af kerner ikke gøre dig klogere på mængden af fuldkorn i brødet. Farven på brødet kan også snyde lidt. Ofte tilsættes malt i dejen, og det gør brødet mørkere. Så selvom brødet er mørkt, kan det indeholde en pæn portion sigtet mel og farve, men ikke fuldkorn.

Bag dit eget fuldkornsbrød

Den mest tilfredsstillende, sanselige og fornøjelige måde at sikre sig et godt, dagligt indtag af fuldkorn på er altså at bage sit fuldkornsbrød selv.

Når du køber fuldkornsmel, så skal det være friskt, da klid og kim langsomt begynder at harskne, så snart kornet er malet. Kom forbi Meyers Bageri, hvor vi løbende maler vores fuldkornsmel. Deje med et højt indhold af fuldkornsmel er anderledes at arbejde med end hvededeje uden fuldkornsmel. De grove kim og skaldele "skærer" fuldkornsmelets glutennet i stykker, og derfor skal du gøre dig mere umage med æltningen for at få en dej, der hæver ordentligt op.

Jo grovere melet er, jo mere væske skal der arbejdes ind i dejen under æltningen, så dit brød får en saftig krumme, og ikke ender med at blive for tørt. Derfor er det fint at bage fuldkornsbrød i form, for ellers flyder den våde dej for meget ud. Ganske vist vil et fuldkornsbrød aldrig få den samme luftige krumme, som når du bager med sigtet mel – til gengæld er der intet, der slår den lækre, fyldige kornaroma fra friskmalet fuldkornsmel.

Tips & tricks til bagning

I Meyers bageunivers kan du finde mange gode opskrifter, tips og tricks samt spørge vores bagere til råds og blive klogere på brød og nordiske kornsorter. I bogen Meyers Bageskole er der to dybde- gående kapitler om fuldkornsbrød og rugbrød, og du kan lære om æltemetoder, grunddeje og meget mere.

  • Gisslebergabrød fra Meyers

    100% fuldkornsbrød

    I denne opskrift bruges der udelukkende fuldkornshvedemel, hvilket giver dig det fulde udbytte af kornets vitale næringsstoffer og dybe smag. Brødet bliver en mellemting mellem et lyst rugbrød og et saftigt ølandshvedebrød.

    Opskrift
  • Opskrift på hjemmelavede digestive kiks

    Fuldkornskiks med vanilje

    Disse kiks knaser fantastisk, og giver dig en skøn dyb smag af korn. Du kan prøve at variere dejen som du ønsker med krydderier som ingefær, kanel, nellike eller kardemomme.

    Opskrift

Opbevaring af fuldkornsbrød

Når du har bagt dit fuldkornsbrød, er den mest ideelle måde at opbevare det ved stuetemperatur på køkkenbordet. For at bevare den sprøde skorpe er det vigtigt at lade brødet ånde. Det gøres bedst ved at pakke brødet ind i bagepapir eller madpapir. Hvis du på forhånd ved, at du ikke får spist hele brødet på 1-2 dage, kan du opbevare et stykke af brødet, der skal holde lidt længere i en frysepose i køleskabet. Når du skal bruge brødet, varmes det op i en 200 grader varm ovn.

  • Fuldkornsspeltbrød

    Spelten har en mere fremtrædende og fyldig hvedesmag end almindelig hvede. Det er den mest kendte af de gamle hvedearter. Vær opmærksom på at ælte speltdejen lidt mere forsigtigt end en hvededej, og så får du et brød med en skøn luftig krumme.

    Opskrift
  • Fuldkornsrugbrød

    Rugbrød har syrlighed, det er mørkt, det dufter sødt og har et blødt indre. Bag et saftigt og mættende rugbrød med et højt indhold af kostfibre, der kan pirre sanserne ved frokostbordet.

    Opskrift

Nyheder